maxisaphira.blogg.se

Renovering av en Maxi 77 segelbåt mm. se även på. fixarenovera.blogg.se

Från vrak till "ädelsten"

Kategori: Allmänt

 
 

Denna bloggen handlar om en gammal segelbåts förvandling fån ett vattenfyllt vrak som inte fått nån omtanke och skötsel på länge till en fin liten segelbåt.
 
 
Det var inte menat att det skulle bli en blogg, men min dotter sa till mig att ta lite bilder så att man kunde se hur båten förändades, och det gjorde jag, därför har jag gott om bilder just nu.
 
Vi har kommit ganska långt på renoveringen när vi nu kom på att vi kanske skulle göra en blogg om båten. Därför har vi försökt att placera in bilder ungefär som arbetet fortskridit.
 
Båten från sin "bästa" sida när vi hämtade den.

Jag hittade båten i en annons på blocket i maj 2013, det fanns ganska många till salu just då
och jag kollade på flera olika båtar i varierande priser och skick.
Och jag lovar nån i sämre skick än denna är svårt att hitta... men jag gav ett bud på den.
     
Båten köptes och fraktades hem, jag måste haft tillfällig sinnesförvirring eller nåt?
För hade man bara lagt till ett litet gäng tusenlappar hade jag fått en båt som gick att använda!
 
Men tanken att blåsa ut hela båten och renovera den & kanske göra den lite fräckare lockade..
 
Här nar vi nästan tömt den på allt vatten som regnat in efter en vinter utan presenning.
Tyvärr tog jag inte bilder innan jag började ösa och tömde den på skräp (4 sopsäckar)
 
 
 
Man insåg ganska snart att det inte gick att rädda så mycket av inredningen.
 
Som ni ser på bilderna så var mycket av inredningen  fukt och mögelskadad
dessutom saknades en del av original inredningen, trappan & bordet, steg i brunnen mm.
Därför bjöd säljaren ett pris som jag ansåg vara värdet på skrovet.
Men med facit i hand så borde jag nog tagit betalt för att ta hand om den.
 
Dom flesta Maxi 77:or läcker genom sidorutorna, men denna läckte in överallt ...
Ruffluckorna var helt slut.. 
Båten togs hem på våren, men den fick stå hela sommaren innan vi började med renoveringen.
 
Båten fick stå och vänta på att jag skulle bli bättre i min kropp,  jag har problem med värk i
kroppen som jag fått efter en behandling.
Värken försvann inte men den höll sig nu mer till benen och inte hela kroppen som förut. 
 
Jag kände att jag måste ha nåt att göra så jag tänkte på något annat än den jäkla värken.
Så med envishet och uppfinningsrikedom började jag greja så smått med båten i september.
 
Familjen och goda vänner har hjälpt mig med sånt som jag inte kan klara själv!
  
 
 
 
 
 Vi började med att tömma och kasta allt skräp, sedan var målet att få den tät.
 Nya luckor snickrades och lackades 
 
 
Därefter tog vi bort de gamla rutorna då såg vi att mellanstycket mellan rutorna var krossat..
(Dålig tilläggning nånstans förmodligen??)
.
 
     
Det var bara att slipa & plasta, och i med detta så fick vi ju slipa ner allt och måla om...
Nya rutor sågades nu efter den nya standarden med delad ruta
 
Min son har hjälpt mig enormt mycket, både arbetsmässigt med att lyfta bära och stötta...
ibland fick han stötta både mig och annat, min balans i mina värkande ben var katastrofal,
ramlade lätt och tappade balansen ett antal gånger..
 
Båtrenoveringen är lite som medicin... konstigt nog glömmer man smärtan när man grejar.
 
ALLA BORDE HA EN TRUCK !
Tack vare en stabil stege & en truck kunde jag jobba fast benen krånglade,
Med trucken kunde man få rätt höjd och det var inga problem om man ville ha med sig en stol att sitta på...
Men framför allt var det lätt att komma upp & ner!  (Det är fantastiskt vad några snören i spakarna kan göra)
 
 
    
Efter att ha kastat ut nästan all inredning provade vi att tvätta dynor och dom klädda skrovsidorna..
Men detta visade sig vara lönlöst. Möglet försvann men fläckar och lukt var kvar!
 
 
Eftersom alla takskivor var skrot och behövdes göras nya beslöt vi att byta all beklädnad.
Joakim min son visade sig vara en fena på att ta ner skrov klädsel!
 
 
 
När klädseln var nere fick vi skrapa och slipa bort det gamla limmet, detta var ett pyssel som vi höll på med ett tag, vi plastade förstärkningar vid vantfästen och målade ny topcoat i tak & vid sidorutorna  
 
.
 
    
Vi sågade till nya skott och delar till garderoben och provmonterade dessa 
 
.
 
 
För att få behagligare temperatur i ruffen så har vi limmat lite isolering på en del skrovsidor 
Ovanpå issoleringen limmade vi den nya skrovklädseln.
 
 
 
 Det märktes på ljudet när vi fått upp lite klädsel, eko och resonasljud försvann.
 
  
  
När vi var klara med förpiken monterade vi skotten och tillverkade hyllor och ryggstöd.
En del modifieringar från original har det blivit, vi tog bort garderoben på babords sida för att få en längre koj.
För att ge stöd åt denna så gjorde vi en liten tidningshylla där bakom.

Min son blev riktigt flink med sticksågen, vi hjälpes åt, man måste ha fyra händer för att klara en del saker.
Och eftersom jag inte klarar av allt själv just nu pga. värk och muskelförsvagning i höger hand & fot,
(något som läkaren kallade för partiell nervförlamning) är det skönt att ha hjälpsamma barn & bra maskiner.
 
 
Utvändigt:
Utvändigt lagade vi skador och rättade till krökta mantågsfästen, stöttorna får vi byta dom gick inte att rikta.
 
Vi slipade ner Eftersom vi fick plasta lite på sidorna ovan relingslisten så fick vi måla om alltihop, och det var nog lika bra för det var målat med enkomponet färg innan.
 
Hej va blått det blir...men det blir nog bra när maskeringen tas bort !  (Tror jag..)
Det var en del skador på skrovet dom flesta lagades och polerades ihop.
Några större repor får vänta tills i vår.
 
 
 
I aktern sitter en badplattform som skall vara till en annan större Maxi modell, tyvärr har dom försökt att modifiera denna med en slägga! 
 
  
Dom har inte tätat hålen till bultarna, vilket lett till att sjövatten kommit in i ankarboxen bak, så kranarna till genomförningarna rostat sönder.
 
 
 
Vi växlade mellan inne och ute jobb på båten.
 
Vad som blev gjort berodde på väder & vilken form min kropp befann sig i.
Eftersom det var höst så blev det naturligt att det mesta fick bli inredningsarbete
antingen inne i båten eller i garaget.
 
 
 
 
Invändigt var det en stor utmaning att försöka rädda pentryt!
 
Den sparade pentry delen!
 
 
  
Jag plockade isär pentryt och mallade av luckan & lådor för dessa gick inte att öppna längre
Lådorna hade svällt och satt fast, trots att de fick stå och torka gick de inte att rädda.
 
Det var bara att limma ihop teakbitar till dom nya delarna.
 
 
 
 
 
Vi slipade ner stommen från pentryt och lackade den in & utvändigt vi limmade på nytt laminat.
 
Tanken med båtköpet var att hela min familj skulle få en trevlig segelbåt.
Båten kommer mest att användas av mina barn, så ett grått laminat ger ett lite tuffare utseende.
 
 
och visst blev det snyggt!  inte 2000.talet  men i alla fall inte sjuttiotalsbrunt!
 
 
   
Nu var det dags för innertaken, vi mallade av dom gamla skivorna (Med lite förändringar)
Sedan sågade vi nya i plywood som vi lackade några gånger innan vi klädde dem med skrovklädseln.
 
Eftersom det är begränsat med "ström" i en liten segelbåt beslöt vi oss för att montera LED belysning.
Vi borrade hål och monterade dessa innan vi satte upp skivorna.
När skivorna var på plats i förpiken fortsatte vi med resten av ruffen, med både snickeri och klädsel.
 

Här monterar vi ett stöd för rygghyllan i förpiken, i garaget bygger vi dörren till garderoben. 
 
Tack & lov för Jullov!
När mina barn hade jullov, och jag var ledig fick vi gjort massor av saker på båten.
tidningshylla, hyllor i garderoben, septiktank med slangar, kranar & genomförningar.
 
           
 
Även toaletten och nya vattentanken kom på plats !
 
       
 
Vi har även monterat dörren till garderoben och samt toan en massa ventiler i bänkarna för att minska kondensen under dynorna som ofta uppstår i små båtar.
 
         
 Vi passade även på att fälla in ett fack för brandsläckare i en av sidobänkarna.
 
  
   
Så kom innertaken ute i ruffen på plats även dessa med infällda LED spottar
 
 
Nu var klädseln klar i förpik och ruffen, dock inte i stickkojen eftersom temperaturen var för låg
även om vi värmde upp båten invändigt så gick det inte att limma... så detta får vänta tills våren.
 
 
Nu när pentryt var klart kanske man skulle ha en kylbox till det?  Sagt och gjort det får det bli!
Vaxade upp en formplywood och målade den med gelcoat, sedan plastade jag 2st 600gr mattor
på detta, när allt härdat knäckte jag loss skivan och sågade den till de delar jag ville ha.
  
Jag limmade i hop delarna med limpistol.
När jag var klar med det vände jag på den så att botten hamnade uppåt, limmade fast den på skivan
och plastade sedan i hop den så den blev stark och bra.
 
När detta var klart limmade jag på frigolit på utsidan. Det blev lite blandat man tar vad man har..
det viktiga var att det blev rätt höjd på det hela, annars passar den ju inte till pentryt.
 
 
    
Bakstycket fick man forma med en vanlig fogsvans så det följde skrovet.
Sedan var det bara... att placera pentryt över..  ( Ööö fick nog finjustera 5-6 gånger)
   
 Men det lyckades till slut - nu stod det där !
 
 
 
Har inte hunnit göra några lock till kylboxen ännu, men det kommer...
 
 
Båten är ju inte ny, och mitt mål är inte att tillverka en ny båt, utan att få en fräsch och bra båt.
Därför har jag använt mig av material jag har haft i första hand, och köpt till det jag saknar.
Jag har använt vanlig lauanplywood till skott, hyllor mm
till allt trä har jag brutit lacken lite så att inredningen ser ut ungefär som gammal teak .
Vi har återanvänt några gamla halogenarmaturer som vi borrat och monterat brytare och Led lampor i.
 
Jag kommer även att återanvända dynkanterna (trälisterna som gör att inte dynorna glider runt)
Listerna har vi slipat och lackat så dom ligger bara och väntar på montering.
 
Så var det dags för lite EL !
 
       
 
Det blir en del kablar, har bytt ut alla gamla kablar utom en, den till aktre lantärnan är gammal.
En ny elcentral och kopplingsplint, dimmer samt lite tuffare lampor har monterats.
Se dom ombyggda lamporna i rostfritt som vi byggt om till LED hur fräcka dom blev.
 
    
 
Huvudbrytaren hamnade bredvid toan men det är inte en eltoa som sitter här !! 
Båten utrustas även med landström, jordfelsbrytare och säkring, 230 V uttag.
 
 
 
 
 
 
Här är tyget vi valt till de nya dynorna.
Den gamla dynan ligger där och påminner om hur sliten båten var..
Och så är det ju gott att sitta mjukt när man grejar.
 
 
Bilder på den nya teaksargen/listen, och gardinstången.
I mitten syns vantskruven som skall ge lite förstärkning åt vantfästet ovan.
Syns gör även den nya ryggdynan.. Jäklar va fint det blir!
 
 
 
 
 
Det nya innertaket med spottlight, teaklist, vägglampan på skottet mm. 
Framme i förpiken har vi gjort en uppfällbar lucka över toa.
 
 
 
 
     
 
På babords sidan har vi gjort en utdragbar "sängbreddare"
Sängbreddaren gör att vi nu får både en längre och bredare koj i förpiken.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
 
 
 
 
 

 
  
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Bobby Krapping säger:
    2014-09-05 | 16:56:09

    Du har verkligen lyckats! Grattis. Jag undrar hur du har satt fast dina Röstjärn ( Tierods) och hur hållfastheten blev?

    mvh.Bobby!

    Svar: HejTack så mycket. Jag har satt fast dom med rostfri gängad stång som har kupolmutter och bricka i ena änden, och en "ögle"mutter i andra. Den går sedan igenom plast balken under rutan. Jag har spänt upp det hela med en vantskruv som sitter fast i bulten i vantfästet.
    Åke Ramn

Kommentera inlägget här: